Obsah Menu Vyhledávání

Exportní banka půjčí Aeru Vodochody 320 milionů na vývoj následovníka legendárního Albatrosu

12. 7. 2017     Hospodářské noviny

autor: Petr Lukáč

Stát podpoří vývoj nového cvičného letadla společnosti Aero Vodochody. Česká exportní banka (ČEB) na něj poskytne firmě dlouhodobý úvěr ve výši 320 milionů korun. První letoun L-39NG, následovník legendárního Albatrosu, by mohl být kompletně hotový na přelomu let 2018 a 2019 a měl by se stát jedním z hlavních programů vodochodské společnosti.

"Podpora vývoje letounu ze strany ČEB má velký význam pro domácí export, protože pokud s L-39NG na trhu uspějeme, bude to v rámci našeho dodavatelského řetězce znamenat úspěch i pro celé letecké odvětví v České republice," říká Michal Flídr, finanční ředitel Aera Vodochody, které vlastní finanční skupina Penta.

"Podporujeme takto diverzifikaci tuzemského exportu, jelikož o výrobky od Aera je zájem po celém světě. Jedná se o to, že úvěrem spolufinancujeme vývoj určitého produktu, který výrobce, respektive exportér následně vyváží," vysvětluje udělení osmiletého předexportního úvěru generální ředitel banky Karel Bureš.

Firma Aero Vodochody vyrobila od 60. let minulého století více než 2900 kusů původního modelu L-39 Albatros. Tento letoun se stal základním výcvikovým strojem většiny zemí bývalé Varšavské smlouvy a je dosud nejpoužívanějším cvičným letadlem na světě.

Stále je jich v šesti desítkách zemí v provozu zhruba sedm stovek, používá ho i okolo dvaceti akrobatických klubů po celém světě. Létá s nimi mezi jinými i světoznámý Breitling Jet Team či slovenská skupina Biele Albatrosy. Letouny L-39 se také účastnily uvedení prvního dílu světoznámé automobilové show Grand Tour.

Bitevníky do USA i Iráku

Firma chce s novými dodávkami modernizované nové generace letadla L-39 cílit právě na bývalé i stávající majitele původního Albatrosu. "Jednáme s několika zeměmi, které mají velký zájem o letouny L-39NG, ať už se jedná o současné provozovatele letounů L-39 Albatros, či další země, které potřebují obnovit svou cvičnou letku," uvádí mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík.

Vedle nového cvičného letounu, do kterého Aero vkládá velké naděje, se v posledních letech konečně rozjel i prodej bitevníků L-159. Těch firma dodala třináct do Iráku a 21 jich prodala i americké společnosti Draken, která na nich cvičí piloty pro letectvo USA.

Nově mají být rozjednané dodávky do dalších dvou zemí. Aero Vodochody jejich jména zatím odmítá komentovat, spekuluje se ale o Argentině či Rakousku.

Právě podzvukové bojové letouny se hodí pro podporu pozemních jednotek a boj s atypickým nepřítelem, jakým je například Islámský stát.

Mají navíc nižší provozní náklady. Zatímco náklady na hodinu letu stíhačky se mohou vyšplhat na 20 až 25 tisíc dolarů, v případě lehkého bitevníku to je méně než osm tisíc dolarů, tedy zhruba čtvrt milionu korun.

Zaměření na vojenství

Zmíněné obchody se podepsaly i pod dobrými loňskými výsledky společnosti. "Rok 2016 byl pro Aero mimořádně úspěšný. Podle neauditovaných výsledků vzrostl provozní zisk před odpisy o více než dvojnásobek na 876 milionů korun," potvrzuje Tvrdík. Tržby firmy vzrostly o necelou miliardu na 5,3 miliardy korun.

Oproti předchozím letům tu navíc byla podle mluvčího firmy jedna zásadní novinka. Vojenské programy se na tržbách podílely nadpoloviční většinou. Dříve přitom převládala hlavně civilní výroba, kdy firma dodávala letecké celky pro světové výrobce typu Airbus, Boeing či Bombardier.

Právě některé civilní programy již v minulosti podpořila státní Česká exportní banka. Na vývoj komponentů pro letoun KC-390 brazilského Embraeru půjčila banka v roce 2014 Aeru 550 milionů, rok předtím podpořila 380 miliony korun vývoj a výrobu náběžné hrany křídla pro letoun C-Series kanadského Bombardieru.

Výše zmiňované větší zaměření na vojenský sektor byla i strategie, se kterou do firmy v minulém roce přišel nový prezident Guiseppe Giordo. Právě pod jeho vedením se chce firma co nejvíce zaměřit na cvičné L-39NG a bitevníky L-159. Společnost tak například v rámci výzkumu spojila vojenský a civilní tým do jednoho.

Datum: 12.7.2017 16:24:00

Copyright © 2012 ČEB, a.s., Všechna práva vyhrazena

Kariéra

Mapa stránek | Developed by MEDIA FACTORY